Fremtidssikring for hele Danmark
Trekantområdet er centralt placeret, hvor E20 og E45 motorvejene mødes og forbinder Danmark med Europa.
Et effektivt motorvejsnet i Trekantområdet er afgørende for vækst og sammenhængskraft. Området bidrager med Danmarks næsthøjeste velstand og rummer 205.000 job, stor pendling og et produktionscentrum med tusindvis af virksomheder, der afhænger af smidig transport.
Derfor arbejder Trekantområdet Danmark på at fremtidssikre motorvejsnettet. Manglende kapacitet kan skade rettidige leverancer, pendling og eksport – og dermed Danmarks konkurrenceevne og velstand.
Kritisk trængsel breder sig
Desværre er motorvejskapaciteten i Trekantområdet under pres. På flere strækninger er trafikken så intens, at der allerede er kritisk trængsel. På andre strækninger lurer kritisk trængsel få år ude i fremtiden.
Men de nødvendige investeringer i motorvejsnettet i Trekantområdet sker ikke automatisk. For når politikerne i Folketinget skal træffe beslutninger om investeringer i infrastruktur, så er projekterne i Trekantområdet i konkurrence med andre trafikprojekter i hele landet.
Derfor har Trekantområdet Danmark lavet interessevaretagelse for de fire vigtigste motorvejsprojekter i Trekantområdet:
- En sporudvidelse af E45/E20 rundt om Kolding
- En tredje Lillebæltsforbindelse
- En sporudvidelse af E45 mellem Vejle og Skanderborg
- Ny Midtjysk Motorvej Haderslev-Give-Hobro
Det har båret frugt i den brede politiske aftale Infrastrukturplan 2035, der blev indgået den 28. juni 2021:
- ✔️ Sporudvidelse af E45/E20 rundt om Kolding fra afkørsel 64 til Århus/Fyn udfletningen igangsættes i 2022
- (✔️) Der igangsættes en strategisk analyse af en ny vej- og jernbaneforbindelse over Lillebælt
- ✔️ Sporudvidelse af E45 mellem Vejle N og Skanderborg S igangsættes i 2022
- ❗ Den Ny Midtjyske Motorvej blev ikke besluttet i sin helhed - men Billund og Billund Lufthavn bliver med et nyt motorvejsstykke koblet på Herning-motorvejen ved Give
Set med Trekantområdets briller er der grund til at være tilfreds med resultatet af Infrastrukturplan 2035, men Trekantområdet Danmark fortsætter naturligvis interessevaretagelsen på dette område.