Sportsfolk er blevet en hotelfaglig kompetence
Hotellerne i Trekantområdet er vant til at håndtere sportsfolk og tilskuere. Det trækker flere events til.
Det er de færreste hoteller, som profilerer sig på at have et bryggers eller en vaskehal. Med god grund; det er de færreste turister eller businessfolk, som lige står og mangler et sted, de kan vaske deres mountainbike. Men er der noget, der giver point hos en cykelrytter efter en endt træningstur før et stort VM-stævne, så er det, at hun kan gøre cyklen ren under ordentlige forhold. Derfor har Scandic Jacob Gade i Vejle vænnet sig til, at cykelryttere på besøg også betyder, at der indrettes et konferencelokale med plast på gulvet, vand i slangen, spande og bløde vaskebørster– og en stribe borde, cyklerne kan stå op ad bagefter: ”Der er jo ikke støttefod på den slags grej”, som hoteldirektør Michael Fiil Thomsen konstaterer.
Forstå behovet
For Scandic Jacob Gade er sport-eventturister en velkommen del af gæsterne. ”Det er fantastisk vigtigt, at der er de events. Det er godt at se på og generelt er sportsfolk fantastiske gæster – og så ligger de ofte i perioder, hvor det er gunstigt for os”, siger Michael Fiil Thomsen. For Scandic Jacob Gade handler det om at forstå sporten som businesscase, pointerer han: “Forstår man sporten, og kan man tænke sig ind i deres behov, så er man langt. Vi har eksempelvis haft et landshold på besøg, hvor de får en hel etage sammen. De skal være her i 5-8 dage, og vi skal forholde os til hvad de trænger til over så lang tid”, siger Michael Fiil Thomsen.
Hotellet indrettede eksempelvis et depot, hvor rytterne kunne hente det, de lige manglede – ekstra håndklæder og meget andet – og køkkenet blev tilpasset, til at man havde gæster, som levede af at bruge kroppen: ”Det er meget nemmere at have 130 sportsfolk, som lever efter et skema, end 130 forskellige businessgæster, som kommer og går og ændrer planer. Her er der køresedler; det er folk, som skal spise kulhydrater klokken 5 om morgen. Så der skal havregrød på menuen, der skal være æbler, juicebrik, bananer – helt banale ting, som de ville have klar hjemme, men som et hotel ikke typisk har. Det handler om at gøre det nemt og spørge: Hvad er vigtigst? Helt som vi spørger businessgæsten” siger Michael Fiil Thomsen, og tilføjer så: ”Der er jo ingen, der siger, de skal have det gratis”.
Forretningen er fin
Michael Fiil Thomsen understreger, at sportsfolk og publikum både er sjove gæster og god forretning: ”Vi har lige haft tennis ITF World Tour i Vejle. Ikke et kæmpe event, men bare hos mig var der 230-240 overnatninger. Folk fra hele verden, som spiser ude i byen og går en tur i byen og ser sig omkring”, siger Michael Fiil Thomsen: Kan man arbejde på at gøre det event – og andre events – til en fast, tilbagevendende begivenhed, så er det forretning, vi ellers ikke ville få. Vi ligger godt logistikmæssigt attraktivt for mange sportevents, og vi har opbygget kompetencen til at håndtere det”, siger han og pointerer, at det for ham er lige meget, om det er i Vejle, Vejen, Billund eller Haderslev, eventen finder sted: ”Går det Middelfart godt, så smitter det af på Kolding. Bare de sover i Trekantområdet, så er det sådan set lige meget, hvor det sker. Den kapacitet, de fylder ud på et hotel i Middelfart, skubber andre gæster over til mig i Vejle. Overnatninger smitter af”, siger Michael Fiil Thomsen.