Tre VM på 18 måneder placerer Trekantområdet på verdenskortet
Sportevents er et stærkt redskab til profilering, og i Trekantområdet er events blevet en styrkeposition, fordi man er sammen om at skabe dem.
Hvis man er glad for konkurrence, store følelser og topsport fra den allerøverste hylde, så er Trekantområdet et godt sted at indfinde sig det næste halvandet års tid.
Her falder mesterskaberne som snaps til en julefrokost: Verdensmesterskaber i orienteringsløb, mountainbike og kano/kajak finder alt sammen sted på små 18 måneder, og i den samme periode er der også klemt et Tour de France og flere nationale mesterskaber ind – plus det løse.
Der er nok at glæde sig til, og sådan skal det helst blive ved. Trekantområdet har en klar strategi om at profilere sig på sportevents, og det har man bemærket i de store nationale og internationale idrætsforbund: ”Når vi banker på døren, så bliver vi budt ind til kaffe”, som Thomas Kastrup, sport event manager i Trekantområdet, formulerer det.
Måler sig med storbyer
Der er mange gode grunde til, at kaffen bliver fundet frem. Først og fremmest har Trekantområdet vist, at man kan levere varen, og at man er en adresse, man kan stole på. Eller rettere: Mange adresser: ”Når vi markedsfører os på tværs, så har vi flere varer på hylderne”, siger Thomas Kastrup: Der er flere forskellige typer af arenaer, større kapacitet, flere foreninger og frivillige. Det er vigtigt, når vi præsenterer internationale forbund og rettighedshavere for Trekantområdet som én enhed. Man skal huske på, at et verdensmesterskab er juvelen i kalenderen for det enkelte forbund. Det betyder rigtig meget for dem, at rammerne er gode, og det er de i Trekantområdet indenfor idræt – isæt outdoor” siger Thomas Kastrup.
Over kaffen fremhæver han også, at området har en international lufthavn og den største hotelkapacitet uden for hovedstadsområdet og med 424.000 indbyggere alene inden for de 7 kommuner repræsenterer et stort tilskuergrundlag, som kun bliver større, når den centrale beliggenhed i forhold til det øvrige Danmark og Nordtyskland bliver forklaret. ”Der er ikke mange regioner – om nogen – som med en tilsvarende lille geografi er i stand til at præsentere og udbyde et så stærkt sport-event-produkt”, siger Thomas Kastrup: ”Når man føjer vores øvrige turismemæssige kvaliteter til – fx Michelin restauranter, UNESCO-sites, outdoor- og wellnesstilbud, levende bymiljøer, historiske købstæder og prisbelønnede attraktioner og alt det, som findes på tværs af de syv kommuner, kan vi som byregion måle os med selv en lang række storbyer. Det gør det muligt at sætte os i spil til værtskaber, som ville have været vanskelige at tiltrække, hvis afsenderen alene var én kommune”, siger han.
Esset i ærmet i præsentationen til andre forbund er dog Trekantområdets event-CV, som kun vil blive forstærket i de kommende år, og som er med til at gøre arrangører og rettighedshavere trygge i beslutningen om at tildele Trekantområdet værtskabet for en større mesterskabsevent, mener Thomas Kastrup: ”Man må virkelig anerkende beslutningen om at samle indsatsen på tværs af regionen. Det har betydet, at man i dag har et one-point-of-entry til Trekantområdet, som gør det nemmere og mere attraktivt for arrangører og rettighedshavere at arbejde sammen med os”, siger han.